Tänk till innan du kommer tillbaka

Vi kan vara borta en längre tid från arbetet av många olika anledningar. Kanske har du varit tjänstledig för att plugga, arbeta ideellt utomlands, vara föräldraledig eller så har du vi varit sjukskriven. Oavsett anledning till uppehåll behöver du tänka till och planera din tillbakagång. Du kan inte förvänta dig att ”bara köra på som vanligt”. Du har förändrats och din arbetsplats har kanske också förändrats. I det här inlägget går jag igenom 5 tips för dig som är påväg tillbaka till arbetet efter en längre tids uppehåll. Inlägget kommer hjälpa dig att få en bra första tid.

När du har förändrats, men inte din arbetsplats

Oavsett anledning till ditt uppehåll och oavsett anledning till att det är dags för dig att komma tillbaka till arbetet kommer du som person ha ändrats. Vi påverkas (mer eller mindre) av de upplevelser vi är med om. Detta är kanske din arbetsplats och dina kollegor inte med på. De tror att de kommer möta samma person som de mötte när du lämnade. Har du varit med om någonting svårt kommer troligtvis arbetsgruppen vara informerad om det, men kan ändå känna oro för hur de ska bemöta dig. Den omtanke som inledningsvis finns tenderar tyvärr även att försvinna efter ett tag. Detta gäller även om du varit med om någonting spännande. Dina kollegor är säkert nyfikna till en början, men efter ett tag är det back to business as usual.

 

Tips 1 för att komma tillbaka till arbetet:

Det bästa du kan göra är att vara öppen och ärlig med din situation. Berätta om dina upplevelser för dina kollegor. Berätta hur det har påverkat dig och berätta hur du önskar bli bemött. I vissa fall är det inte möjligt att vara helt öppen och ärlig om din situation, då är du så öppen och ärlig som det går. Hjälp dina kollegor att skapa förståelse för dig helt enkelt. Du hjälper också dig själv och dina kollegor genom att berätta om hur du vill att de ska bemöta dig. Är du osäker på hur du vill bli bemött (kan såklart vara svårt att veta ibland), är du öppen och ärlig med det. Du kan säga något i stil med ”Jag vet inte riktigt hur jag vill bli bemött. Jag hoppas att vi alla kan försöka vara öppna och hjälpas åt att hantera det som sker”.

 

Förväntningar på dig själv och förväntningar från andra

Vi behöver hela tiden balansera förväntningar. Din omgivning har förväntningar på dig och du har garanterat förväntningar på dig själv. Kanske har du bytt arbetsplats och har haft förmånen att få 1,5 månad mellan bytet. Förväntningar som lätt ligger i luften är ”nu ska jag vila upp mig riktigt ordentligt och komma till nya jobbet med massor av ny energi”, eller ”nu är det dags att köra järnet”. Den här typen av förväntningar finns allmänt i samhället i samband med ledighet och semester. Problemet är att det är långt ifrån alla som kommer tillbaka från ledigheten utvilade och fyllda med energi. Semestern kanske inte alls blev så som du hoppats på.

Jag kan ta ett högst personligt exempel: min andra semestervecka hade jag inte planerat någonting. Jag såg fram emot att ha några dagar som jag skulle ta helt som de kom. Så blev det inte. Först blev jag riktigt förkyld. På tisdagen min ena lillasyster av sig och berättade att min andra lillasyster hade tagit många lugnande tabletter igen och hade behövt akut åka in till sjukhus. Den ”semesterveckan” gick åt till att bli frisk från förkylningen, ta riktigt jobbiga samtal med sjukvården, mina båda systrar och min mamma. Jag kände mig inte direkt pepp där på fredagen om jag säger så….

 

Tips 2 för att komma tillbaka till arbetet:

För det första. Det är helt okey att komma tillbaka till arbetet och känna sig trött och omotiverad. Jag vet att det går emot den bild som sociala medier visar upp, men så är livet. Livet kommer gå upp och ner och det du hade tänkt dig kanske inte alls infrias. Det är mänskligt. Det finns en bra terapiform som heter ”ACT- acceptans and commitment therapy”. Som namnen antyder är acceptans till sin situation ett viktigt verktyg. När du inte kan förändra (och du kan aldrig förändra det som har varit) är acceptans något du ska hålla varmt om hjärtat. Det paradoxala i det här är att när du omfamnar acceptansen brukar du känna en lättnad och i många fall (inte alla) även mer energi och större motivation.

 

Tips 3 för att komma tillbaka till arbetet:

Jag kan ha nämnt det innan…. Det är bra att prata och vara öppen med sin situation, speciellt till din chef så att hen kan ha förståelse för ditt läge. Exempelvis skulle min chef (om jag hade haft en) inte haft en aning om vad som hänt inom min familj om jag inte valt att berätta om det. Givetvis är detta någonting som kommer påverka min arbetsprestation och därför borde jag berätta det här för min chef. Ja, det är det min chefs ansvar att stämma av läget med mig och fråga hur semestern har varit. Men min chef hade antagligen inte förväntat sig att något speciellt hänt och hade därför inte ställt djupare frågor. Vet vi inte att vi ska leta är det svårt att hitta något. Därför är det lika mycket mitt ansvar att berätta vad som har hänt. Beroende på kultur och kemi mellan dig och din chef väljer du självklart hur öppen och hur mycket du vill berätta. Det kan vara bra att veta att de allra flesta arbetsplatser är anslutna till någon form av företagshälsovård. Genom företagshälsovården har du i många fall rätt till tre samtal för att prata om vad du har varit med om.

 

Upptrappning av arbetsuppgifter och ansvar

Har du varit sjukskriven på grund av utmattning och det är dags för att komma tillbaka till arbetet är det naturligt att börja arbetsträna genom att trappa upp både arbetstid, ansvar och arbetsuppgifter. Detta är såklart ingenting som bara är reserverat för de som har varit sjukskrivna för utmattning, tillvägagångssättet kan vem som helst ta efter. De flesta som är påväg tillbaka efter längre tids uppehåll brukar gå tillbaka till samma anställningsgrad som de hade när de lämnade. Det innebär dock inte att arbetsuppgifterna behöver vara desamma. Arbetsuppgifterna bör vara färre den första tiden för att skapa förutsättning att ”väcka hjärnan” och komma tillbaka till rutiner.

 

Tips 4 för att komma tillbaka till arbetet:

Hur din tillbakagång ska se ut behöver du planera tillsammans med din chef och är såklart beroende på vilken typ av roll du har samt anledning till din frånvaro. Din återgångsperiod kan vara allt ifrån två veckor till fyra månader. Boka in ett planeringsmöte innan din första dag. Under mötet går ni igenom vilka förväntningar som finns från arbetsgivaren och vilka förväntningar du har. Din arbetsgivare ska också informera dina kollegor, samarbetspartners, kunder och leverantörer att du är påväg tillbaka och vad de kan förvänta sig den första tiden. Addera med tiden både krav, arbetsuppgifter och deadlines. Givetvis ska du under den här perioden ha tät uppföljning med din chef. Ofta vill vi inte vara en belastning för arbetsgivaren. Det vi inte tänker på är att det även är gynnsamt för din arbetsgivare att du har en bra tillbakagång. Det ligger alltså i bådas intresse att det blir bra när det är dags för dig att komma tillbaka till arbetet. 

En bra inledning att öppna med till din chef:

”Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka hit och jag vill göra mitt bästa för att göra ett bra jobb. För att jag ska kunna göra det behöver jag såklart också ha förutsättningar för det. Jag ser fram emot att sätta mig ner med dig och lägga upp en plan för hur min tillbakagång ska se ut”.

Och ja, det är minst lika mycket din chefs ansvar att ta kontakt med dig. Men vill du skapa goodwill och visa bra initiativ kan ett sådant här mejl också komma från dig.

 

Utanför jobbet

All förändring tar energi, såfort vi ska göra på ett annat sätt, testa något nytt eller vara i en annan miljö tar det på våra krafter. Detta går inte att undvika. Så fungerar vi människor. Vi kan såklart känna att det nya var riktigt roligt, att vi är inspirerade och ser fram emot att fortsätta lära oss mer/ vara i den nya miljön. Även om det känns jätteroligt tar det energi . Gå inte i den klassiska fällan att köra på för mycket eftersom det är så roligt. Även om det är kul behöver du din återhämtning.

 

Tips 5 för att komma tillbaka till arbetet:

Den första veckan tycker jag inte du ska ha någonting inbokat på kvällarna. Du behöver ta det lugnt för att få din återhämtning. Det här behöver ni samtala om i familjen. Återigen, det handlar om att skapa förståelse för varandra. Har du en 2-åring hemma kommer denna antagligen inte förstå att du är trött. Förhoppningsvis har du då en partner som har förståelse för din situation och kan vara behjälplig. Är du ensamstående är det en god idé att söka extra hjälp utifrån den första tiden. Kanske har du en vän som kan hjälpa till med matlagning eller så kanske farföräldrar kan hämta från förskolan? Min uppfattning är att vi ofta har svårt att be om hjälp. Tillhör du den skaran får du öva upp dig på det. De allra flesta mår bra av att hjälpa till och känna sig behövda. Många uppskattar att få hjälpa till, det  i sig skapar starkare band mellan er.

 

Lycka till med att komma tillbaka till arbetet!

Sammanfattningsvis är det viktigt att ha en så öppen och ärlig dialog som det bara går. Tillsammans behöver ni stämma av förväntningar och vara öppna med vilka behov som finns. Skapa förutsättningar helt enkelt. Detta gäller både på jobbet och privat. Och såklart börjar det alltid med dig själv. Om du är tydlig inför dig själv med vad som är viktigt för dig och hur du vill ha det är det mycket lättare för andra att möta dig i det. 

 

Vad tycker du?

Om du har några frågor, funderingar eller bara vill säga ”hej” så når du mig alltid på anna@ledarskaphalsa.se

Jag har passion för din utveckling!

//Anna