Personal branding är viktigt för mig på grund av att....

Det här inlägget känns viktigt för mig att skriva eftersom min nuvarande temamånad är #lärkännamig. I och med det så blir det naturligt att reflektera över personal branding och mitt egna brand. En annan anledning till att det känns viktigt är för att jag hittade en intressant (och för mig något ledsam) publikation från Deloitte igår. Den handlade om att många känner ett behov av att dölja vilka de egentligen är på jobbet. Så jag tänkte dela med mig om mina tankar och mina ställningstagande kring personal branding. Målsättningen är att du även ska få med dig några tips även om detta framförallt är ett reflekterande inlägg.

Privatliv och arbetsliv flyter ihop

I måndags åt jag lunch med en annan egenföretagare och ett tema som vi pratade om var att privatliv och arbetslivs håller på att flyta ihop. Min kollega uttryckte det som att ”mina kunder har börjat bjuda in mig till sina privata sidor på facebook, jag vet inte om jag gillar det eller inte”.

På min instagram @ledarskaphalsa så delar jag framförallt med mig av företagsrelaterade grejer, men det slinker absolut med privata saker också. Om någon vill vara vän med mig på min ”privata” instagram så går det jättebra. Jag vill vara, och är öppen med det mesta som händer i mitt liv.

Om du ska söka jobb kan jag garantera dig att din framtida chef/rekryterare kollar upp alla dina privata sidor på sociala medier. En undersökning från Stockholms handelskammare som gjordes 2017 säger att ett av tre företag väljer bort kandidater efter att ha kontrollerat dem i sociala medier. Här kan du läsa mer om undersökningen. 

 

Genuinitet – vem är du och vad står du för

I min värld är det helt förlegat att prata om en person på jobbet, en annan person bland sina vänner och en tredje person med sin familj. Idag är det jätteviktigt med genuinitet och autencitet. Jag vill veta vem du är och vad du står för. Jag vill uppleva dig som konsekvent och jag vill känna trygghet i att jag veta hur du kommer att bete dig och vad du kommer att tycka oavsett sammanhang. Jag vill uppleva dig som äkta och inte falsk.

 

Deloittes undersökning

Visar att 61% döljer någonting om sig själva på jobbet. Exempel på kommentarer från publikationen:

”Jag försökte att göra om mitt hår och följa det vid flera tillfällen. När jag lät mitt hår vara naturligt så blev det en fokus punkt i alla konversationer. Det var som att mitt naturliga hår definierade hela mig som person”.

”Jag drar mig undan och deltar inte konversationer som handlar om vanliga ämnen som Barack Obama, Tiger Woods etc.”

”Jag undviker att röra mig i grupper med afroamerikanska kollegor eftersom jag inte vill förknippas med de etiketter som finns på den gruppen individer”.

Nu är publikationen från 2013, men jag tvivlar på att det har blivit mycket bättre på arbetsplatserna idag. Det här är ett fenomen jag upplever som obehagligt och inte speciellt sunt för varken individen eller företaget. Det finns ingen forskare i världen som tvivlar på att olikheter är bra för affärerna. Vi behöver ta tillvara på varandras olika ursprung, kultur, karaktärsdrag och kompetenser för att få ett framgångsrikt team.

Ett helt annat citat lyder:

”The energy I put into trying to behave different[ly] than who I am drained my energy. Once I decided to bring my whole self to work, it was liberating and I became a lot more productive and successful.”

Deloittes publikation hittar du här.

 

Vad är personal branding

Väldigt kortfattat så handlar personal branding om dig, vad du associeras med och hur du uppfattas av andra. Det handlar om att du behöver lära känna dig själv, vem du är och vad du vill. Genom att du är tydlig gentemot dig själv så kommer du att vara tydlig mot andra.

I min värld handlar alltså inte personal branding om att du ska hitta på en historia om dig själv som du sedan ska övertyga och förmedla till världen. Du ska istället vara dig själv, med allt var det innebär, förstärka dina drag och berätta om dem. Det kommer göra dig mänsklig, äkta, trovärdig och en mycket mer intressant person.

 

Personal branding för mig

I alla mina kanaler, oavsett om det är sociala medier eller IRL möten med andra människor så vill jag förmedla vem jag är, vad jag kan och vad jag står för. Jag vill samarbeta med de som gillar det jag gör. Jag kommer inte att passa alla och det är som det ska vara. För att få till ett bra samarbete så behöver vi passa ihop och du behöver känna tillit till mig. Du ska veta vad du får om vi samarbetar.

Genom att vara konsekvent så kommer jag att attrahera det som är viktigt och betydelsefullt för mig. Det gäller både professionellt och privat. För egen del så är jobbet en förlängning av mig själv och en stor del av mitt självförverkligande. Genom att jag visar vem jag är så är jag övertygad om att det kommer leda till ”rätt” jobb/uppdrag/resa/vänner/nätverk osv för mig.

 

Så bygger du ett personal brand:

  • Gör mycket övningar för att lära känna dig själv och vad du står för. Satsa på personlig utveckling. Utgå från detta när du ska bygga ditt brand. Det blir så mycket enklare att vara dig själv och det du tror på genom livet. Att vara någon du inte är blir utmattande och tillslut så kommer den du är ändå sippra fram. Tänk vad mycket energi det tar att gå runt med tankar som ”tänk så upptäcker de mig”….
  • Var inte blyg för att berätta om dig själv och vad du står för. Berätta både i mötet med andra människor och i sociala kanaler.
  • Var konsekvent på FB, insta, twitter, LinkedIn, Snapchat mm.
  • Gör en miniundersökning för att stämma av så att det du vill sända ut verkligen är det som människor runt omkring dig uppfattar. Ibland kan vi tro att människor upplever oss på ett visst sätt och så stämmer det inte överens när vi frågar. Exempelvis blev jag positivt överraskad att så många upplevde mig som en glad person. Själv kan jag känna mig lite trött och grinig, men det var inte någon som uppfattade mig som det. Det var roligt att höra!
  • Det finns jättemånga bra inlägg om personal branding med konkreta tips. Många är dock företagsrelaterade. Jag länkar in ett här som du kan läsa, annars är det bara att googla på 🙂

 

Förvänta dig det här av mig

Förhoppningsvis vet du redan detta, då har jag lyckats bra med mitt personal brand 😉

  • jag har med mig HJÄRTAT i allt jag gör
  • jag känner STOLTHET för mitt arbete
  • jag har mycket KUNSKAP
  • jag är alltid FOKUSERAD på vårt möte
  • mitt mål är att GÖRA SKILLNAD

 

Vad tycker du?

Om du har några frågor, funderingar eller bara vill säga ”hej” så når du mig alltid på anna@ledarskaphalsa.se

Jag har passion för din utveckling!

//Anna