Kunskap som hjälper dig i ditt ledarskap

Jag tror starkt på att vill du vara en bra ledare behöver du ha ett genuint människointresse. Du behöver vara intresserad och få en grundförståelse för vad det innebär att vara människa. Det är ju människor du ska leda. Därför kommer jag gå igenom 9 "sanningar" i det här inlägget som du har användning av i ditt ledarskap.

9 sanningar som hjälper dig i ditt ledarskap

Jag har funderat på vad det egentligen innebär att vara människa kopplat till ledarskap. Och då menar jag inte fysiologiskt utan snarare psykologiska faktorer. Vad är det som är viktigt för de allra flesta? Att fundera på det här och välja ut vad just DU tror på är viktigt om du ska leda en grupp. Vilka ”glasögon” har du på dig när du möter din grupp? Utifrån de sanningar du har som ledare kommer du agera. Om du exempelvis tror på att människan till naturen är lat kommer du agera på det. Om du istället har en positiv människobild och tror att människan i grunden vill gott så leder du efter det.

Jag har valt ut mina 9 sanningar som jag utgår från när jag ska leda en grupp och som jag vill ska guida mitt beteende:

 

Social interaktion

Vi behöver social interaktion. Vissa behöver mer, vissa behöver mindre. Men att umgås med andra och vara en del av en grupp är ett måste för att må bra. Att trivas i sin arbetsgrupp, att känna tillhörighet är för många det absolut viktigaste för att trivas på jobbet.

Känslor

Vi styrs ofta av känslor. Amygdala som finns i din hjärna reagerar blixtsnabbt och kan få dig att säga och göra saker som du inte hade gjort om du hade haft några minuters mer betänketid. Det här kan vara skönt att ha med sig när det ibland hoppar ur grodor ur någons mun. Det är också en mycket god idé att sova på saken ibland och inte fatta förhastade beslut när känslorna är allt för påkopplade.

Tolkning

Människor tolkar hela tiden. Vi har med oss en personlig ryggsäck som består av allting vi har varit med om och allting som vi har tänkt. Det innebär att alla människor uppfattar världen på helt unika och olika sätt. Du kan därför inte vara helt säker på hur dina medmänniskor kommer att bemöta och ta olika situationer. Gå in med öppet sinne och var beredd på att anpassa både miljö och ditt ledarskap efter de du möter.

Kontroll

Vi gillar att ha kontroll och att kunna förutse saker. Osäkerhet gör oss oroliga och stressade. Prata gärna med de du lever över hur de upplever sin kontroll. Får de vara med och påverka, vill de vara med och påverka? Kan be bestämma vissa saker själva eller bestämmer andra åt dem? Hur upplevs det?

Trygghet

De flesta gillar trygghet. Förändringar och att testa nya saker är jobbiga och många gånger behövs det en rejäl knuff för att det ska bli utfört. Vid förändringar så behöver vi informera, informera och informera. Jag tycker ofta att det fungerar att ha mindsetet av ett ”experiment”. Vi testar och ser hur detta går. När vi är rädd för förändring eller göra nytt är det lätt att få ett svart och vitt- tänk. Uppmana till att tänka mer gråskalor och att situationer går att anpassa.

Deadlines

Uppgifter behöver tydliga deadlines. Många är duktiga på att skjuta upp saker och därför behöver vi ha tydliga deadlines med tydliga konsekvenser om deadlinen inte hålls. När du får in någonting i tid så var frikostig i ditt beröm och återkoppla. Tänk inte att du inte behöver berömma ”för att det är självklart att lämna in i tid”. Detta är ett beteende som vi hela tiden behöver betona vikten av för att upprätthålla.

Speciella

Vi gillar att känna oss speciella och sedda. Våra ansträngningar ska uppmärksammas. Att bli tackad och lyssnad på är otroligt viktigt. Kanske kan du ha som regel att ge minst en medarbetare/dag din fulla uppmärksamhet i någonting. Lyssna helhjärtat och ge feedback under samtalet.

Förståelse

Vi gillar att förstå saker. När vi verkligen förstår och tror på saken kommer vi vara motiverade att genomföra. Se till att du alltid kan svara på frågan ”varför”. Många tappar snabbt respekt om du inte kan svara på frågan ”varför”. Hjälp också dina medarbetare att hitta sitt varför. Det kommer höja deras motivation.

Erfarenhet

Vi förändrar vårt beteende utifrån tidigare erfarenheter och konsekvenser, både positiva och negativa. Så om någon gör något bra, säg det då, eller visa det på annat sätt. Visa uppskattning inför det som du gillar och vill ha mer av. Missar du detta kommer beteendet snabbt att avta. Jag tycker en ska vara sparsam med att kritisera, men ibland är det läge att verkligen sätta ner foten för att markera att ett beteende inte är okey.

Hälsa

Vi är beroende av vatten, mat och sömn. Får vi inte det kommer vi inte att fungera. Resultaten sjunker snabbt om de grundläggande bitarna inte finns på plats. Återhämtning är någonting som ska finnas både på arbetet och utanför arbetet. Så hur ser ni till att ha återhämtning på jobbet?

 

Ledarskap

Vad innebär mina sanningar i förhållande till ledarskap? Tycker du att jag har rätt eller fel? Ska någonting läggas till och ska någonting tas bort? Sätt dig ner och reflektera. Utifrån dina sanningar. Hur ska du då leda? Vilket beteende behöver du som ledare ha?

 

Vad tycker du?

Om du har några frågor, funderingar eller bara vill säga ”hej” så når du mig alltid på anna@ledarskaphalsa.se

Jag har passion för din utveckling!

//Anna