Vilket pris ska jag ta?
Det här är ett blogginlägg både för dig som är privatperson och för dig som är företagare. I inlägget går jag igenom olika sätt att tänka kring prissättning. Det är ett intressant inlägg för dig som ställde samma fråga jag gjorde för ett par år sedan ”hur kan allt vara så dyrt..?”, samt för dig som ställer frågan ”vilket pris ska jag ta?”. Inlägget är framförallt inriktat mot priser i förhållande till tjänster eftersom det är det jag jobbar med.Hur kan allt vara så dyrt?
Innan jag startade företag förstod jag inte hur saker kunde vara ”så dyra”. Exempelvis förstod jag inte hur min frisör kunde ta 2500kr för slingor och klipp. Jag förstod inte heller varför min massör tog 900kr för en massage. Nu när jag är egenföretagare… förstår jag inte hur de kan ta så lite betalt! För sanningen är den att jag som företagare behöver ta ett visst pris för att kunna leva på mitt företag. Jag har räkningar att betala som vilken annan, jag vill kunna klippa mig, jag vill ha råd att vara sjuk och jag vill kunna åka på en resa då och då. Ska jag kunna göra allt detta behöver jag ta ett högre pris än vad du som privatperson inledningsvis kanske tycker är rimligt. I det här inlägget berättar jag på ett tydligt sätt vilket pris jag behöver ta för att kunna leva på mitt företag.
Tre sätt att sätta pris
Du kan sätta pris utifrån tre olika modeller:
Pris baserat på kostnader
Innebär att du utgår från de kostnader som du har i företaget. Vanligtvis finns det tre olika typer av kostnader: fasta kostnader, rörliga kostnader och lön. När du vet (och är ärlig) med dina kostnader blir det också lätt att se vilken nivå dina nödvändiga intäkter kommer ligga på.
Pris baserat på kund
Innebär att du ändrar ditt pris beroende på vilken kund du har. Exempel på faktorer som du kan ta i beräkning är när du ska sätta pris utifrån kund är:
- Hur många anställda kunden har
- Vilken bransch kunden verkar inom (finans, försäkring och juridik har exempelvis mycket mer pengar än skolor och föreningar)
- Hur mycket kunden verkligen behöver dina tjänster
Pris baserat på marknad
Innebär att du tittar på vad dina konkurrenter tar (eller som jag gillar att kalla dem, branschkollegor) och hittar ditt pris utifrån det. Vill du jämföra med branschkollegor kan du titta efter:
- Hur ser deras erbjudande ut?
- Vilka kompetenser har de?
- Vad tar de betalt?
- Hur stor är efterfrågan på era tjänster?
Tidigare satte jag mest pris utifrån marknadsbaserad prissättning. Nu försöker jag komma bort från det. Jag vill sätta det pris jag behöver för att kunna leva på mitt företag samt baserat på hur stort värdet för kunden är. Då är såklart en väldigt central fråga:
Vilka kostnader har ett företag?
Som jag skrev ovan har ett företag framförallt tre typer av kostnader: fasta kostnader, rörliga kostnader samt kostnader för lön. Här under tänkte jag visa ett räkneexempel på hur kostnaderna kan se ut i ett företag under ett år (samtliga siffror är ex moms):
Fasta kostnader:
Hyra: 58000kr
Telefon: 5000kr
Försäkring: 5000kr
Bank: 1500kr
Webhotell: 3000kr
Andra program: 3000kr
Totalt: 75500kr
Rörliga kostnader:
Tryckt material: 5000kr
Kontorsmaterial: 500kr
Annonsering: 20000kr
Tjänster (coaching, ekonomi, korrekturläsning osv): 40000kr
Utbildning: 40000kr (min coachutbildning kostade exempelvis detta)
Resor: 5000kr
Övrigt: 10000kr
Totalt: 120500kr
Kostnader lön:
Enligt statistiska centralbyrån är medellönen i Sverige 33700kr och jag tycker därför detta är en bra lönenivå att utgå ifrån i räkneexemplet.
Om du som privatperson får en bruttolön (innan din skatt dras) på 33700kr kommer själva företaget ha en kostnad på 47600kr/månad (för sociala avgifter, försäkring och pension).
Totalt för ett år blir det 571000kr. Vill du veta mer om kostnader för lön är det här en bra länk.
Totalt har företaget 767000kr i kostnader under ett år.
Nödvändiga intäkter
Nu vet du att du behöver täcka upp för kostnader på 767000kr. Då är det dags att räkna ut vilket pris du behöver ta för att komma upp i denna summa.
Ett år har 52 veckor, men du kommer inte jobba 52 veckor. Du vill ha sex veckor semester, du kommer vara sjuk och du kommer vilja gå någon utbildning. Kvar på året finns det nu 42 veckor.
En arbetsvecka har fem dagar, men du kommer inte ha fakturerbar tid fem av fem dagar. Troligare är det att tre av fem dagar är fakturerbara. När du driver företag behöver du även arbeta med att svara på mejl, sälja, skriva offerter, marknadsföra dig, nätverka, skriva blogginlägg (det här inlägget tar ca två timmar att skriva) osv.
Av dessa tre dagar kommer du troligtvis inte kunna fakturera åtta timmar. Jobbar du med coaching, som jag bland annat gör, är det snarare rimligt att du kan ta max fyra klienter per dag. (Ska jag kunna vara 100% närvarande i mina möten och verkligen ge service kan inte jag ta fler klienter än så).
Det här ger oss ett exempel på:
42 veckor x 3 dagar x 4 klienter = 504 fakturerbara samtal.
767000kr/ 504 samtal = 1520kr/ samtal ex moms
Utifrån detta exempel behöver jag alltså som minst ta 1520kr ex moms/samtal. Det blir 1900kr ink moms. För att lära dig mer om priser ink och ex moms är detta en bra länk.
Det här är ett förslag på siffror, använd gärna mitt tänk och räkna ut vad du behöver ta betalt utifrån dina faktiska siffror.
Hur tänker jag då med mitt pris som endast är 1200kr ink moms för privatpersoner?
Utifrån mitt exempel ovan borde ett samtal med mig som minst kosta en privatperson 1900kr. Jag har valt att lägga mig på 1200kr. Det innebär att skulle jag enbart jobba med coaching av privatpersoner skulle jag inte kunna försörja mig på det sättet jag vill genom mitt företag. Att fortsätta coacha privatpersoner är dock någonting jag vill fortsätta göra, det är nämligen så himla roligt och det är en enorm betalning att se resultatet och deras utveckling. Eftersom jag går ner i pris för privatpersoner innebär det att kunder som kan betala mer (exempelvis större företag) kommer att få ”täcka upp detta” och betala ett högre pris.
Betalar du för en timme eller betalar du för ett värde?
Viktiga frågor ALLA borde ställa sig själva, oavsett om du är privatperson eller företagare är:
Hur mycket är det värt för dig att exempelvis:
- Studsa ur sängen och gå med lätta steg till jobbet
- Förstå hur du ska bemöta ditt team så att de presterar bättre
- Känner dig trygg inför en anställningsintervju
- Har lärt dig att tycka om dig själv
- Har en tydlig riktning och plan för de kommande åren
- Känner ett djupare lugn inombords
- Använder din kapacitet bättre
- Känner dig stark vid förhandlingsbordet
- Förstår hur du kan vara uthållig som företagare
Troligtvis är allt ovanstående värt mycket mer än vad det kostar att anlita mig som coach. Kom ihåg att det är värdet du betalar för, du betalar för ett resultat och inte en faktisk timpeng.
Hoppas att det här inlägget har gett dig en tankeställare, vilket pris jag ska ta på mina tjänster har verkligen varit en utvecklingsresa för mig.
Vill du läsa mer rekommenderar jag det här inlägget:
Eget företag: konkreta tips och råd I inlägget ger jag fler tankar om prissättning samt ger ännu mer vägledning för dig som antingen är företagare eller funderar på att bli det.
Nyfiken på vad det kostar att anlita mig som coach?
Vad tycker du?
Om du har några frågor, funderingar eller bara vill säga ”hej” så når du mig alltid på anna@ledarskaphalsa.se
Jag har passion för din utveckling!
//Anna